Saturday, 3 December 2011

PEMARKAHAN BAHASA MELAYU PENULISAN

PEMARKAHAN BAHAGIAN A
( 10MARKAH )
Aspek-aspek yang dinilai:
1. Menjawab persoalan / tugasan
2. Ayat
3. Kata ( imbuhan / kata ganda / kata majmuk )
4. Kosa kata
5. Ejaan dan tanda baca
PERINGKAT
MARKAH
KRITERIA
Cemerlang
( 5 ayat )
9 - 10
a. Menggunakan ayat yang lengkap dan
    menepati bahan grafik / tugasan.
b. Setiap ayat ada subjek dan predikat
    serta mempunyai penerang dan
    keterangan yang meluas.
c. Penggunaan kosa kata / kata yang
    luas dan sesuai dengan bahan
    grafik / tugasan.
d. Penggunaan ejaan dan tanda baca
    yang betul.

Hanya lima ayat yang lengkap dan tanpa apa-apa kesalahan sahaja layak diberi 10 markah.
Baik
( 4 ayat )
7 - 8
a. Menggunakan ayat yang lengkap dan
    menepati bahan grafik / tugasan.
b. Setiap ayat ada subjek dan predikat
    serta mempunyai penerang dan
    keterangan.
c. Penggunaan kosa kata / kata yang
    masih luas dan sesuai  dengan bahan
    grafik / tugasan.
d. Terdapat banyak kesalahan dalam
    ejaan dan tanda baca yang
    menjejaskan ayat.

Tidak melebihi 6 kesalahan.
Memuaskan
( 2 – 3 ayat )
4 - 6
a. Menggunakan ayat tunggal dan
    menepati bahan grafik.
b. Penggunaan kata yang terhad tetapi
    masih sesuai dengan bahan
    grafik / tugasan.
c. Terdapat banyak kesalahan dalam
    tanda baca dan ejaan yang
    menjejaskan ayat.

Pencapaian Tahap Minimum
( 1 ayat )
1 - 3
a. Ayat masih sesuai / ayat dan kata
    tidak sesuai atau tidak berkaitan
    dengan bahan grafik / tugasan.
b. Penggunaan kata yang tidak sesuai
    dengan bahan grafik / tugasan.
c. Tidak menguasai kemahiran tanda
    baca dan ejaan.

PEMARKAHAN BAHAGIAN B
( 30MARKAH )
Aspek-aspek yang dinilai:
1. Menjawab persoalan / tugasan / menepati idea
2. Ayat
3. Kata ( imbuhan / kata ganda / kata majmuk )
4. Kosa kata
5. Pengolahan
6. Ejaan dan tanda baca
PERINGKAT
MARKAH
KRITERIA
Cemerlang
24 – 30

( 28 – 30 )

( 24 – 27 )
a. Penggunaan ayat yang gramatis 
    bertepatan dengan jenis tugasan.
b. Penggunaan kata dan kosa kata 
    yang meluas serta sesuai dengan
    jenis tugasan.
c. Pengolahan idea sangat baik dan 
    penyampaian yang jelas serta
    tersusun.
d. Penggunaan ejaan dan tanda baca
    yang betul.

Baik
17 – 23

( 20 – 23 )

( 17 – 19 )
a. Penggunaan ayat yang masih
    gramatis bertepatan dengan jenis
    tugasan.
b. Penggunaan kata dan kosa kata
    yang sederhana serta  sesuai
    dengan jenis tugasan.
c. Pengolahan idea yang baik dengan 
    penyampaian yang jelas dan
    menarik
d. Terdapat beberapa kesalahan
    ejaan dan tanda baca tetapi tidak
    menjejaskan karangan.

Memuaskan
11 – 16

( 14 – 16 )

( 11 – 13 )
a. Penggunaan ayat kurang gramatis
    atau menggunakan ayat tunggal
    berkaitan  dengan jenis tugasan.
b. Penggunaan kata dan kosa kata
    yang terhad.
c. Pengolahan idea yang mudah dan
    ringkas dengan penyampaian  yang
    kurang menarik.
d. Penggunaan ejaan dan tanda baca
    yang terhad serta terdapat banyak
    kesalahan. 

Pencapaian Tahap Minimum
01 – 10

( 06 – 10 )

( 01 – 05 )

a. Penggunaan ayat tunggal tetapi 
    tidak gramatis / tidak bertepatan 
    dengan jenis tugasan.
b. Penggunaan kata dan kosa kata 
    yang sangat terhad.
c. Pengolahan idea yang tidak jelas / 
    tidak tepat / tidak berkaitan 
    dengan jenis tugasan. Penyampaian  
    yang tidak menarik.
d. Penggunaan ejaan dan tanda baca 
    pada tahap minimum / tidak 
    menguasai.



PEMARKAHAN BAHAGIAN C
( 20MARKAH )
Aspek-aspek yang dinilai:
1. Menjawab tugasan / Nilai / Pengajaran
2. Ayat
3. Kata ( imbuhan / kata ganda / kata majmuk )
4. Pengolahan
5. Ejaan dan tanda baca
PERINGKAT
MARKAH
KRITERIA
Cemerlang
( 5 idea )
18 – 20

a. Menggunakan ayat yang gramatis 
    berdasarkan bahan rangsangan /
    tugasan.
b. Penggunaan kata dan kosa kata 
    yang luas serta sesuai dengan 
    bahan rangsangan / tugasan.
c. Penggunaan ejaan dan tanda baca 
    yang betul.
d. Pengolahan idea menepati tugasan.

Baik
( 3 - 4 idea )
12 – 17

( 15 – 17 )

( 12 – 14 )
a. Menggunakan ayat yang gramatis 
    berdasarkan bahan rangsangan / 
    tugasan.
b. Penggunaan kata dan kosa kata 
    yang sederhana tetapi masih sesuai 
    dengan bahan rangsangan / 
    tugasan.
c. Terdapat beberapa kesalahan ejaan 
    dan tanda baca.
d. Pengolahan idea masih menepati
    tugasan.

Memuaskan
( 2 idea )
06 – 11

( 09 – 11 )

( 06 – 08 )
a. Menggunakan ayat mudah serta 
    ringkas berdasarkan bahan 
    rangsangan / tugasan.
b. Penggunaan kata dan kosa kata 
    yang terhad dan terdapat yang 
    kurang sesuai dengan bahan 
    rangsangan / tugasan.
c. Terdapat banyak kesalahan ejaan 
    dan tanda baca.
d. Pengolahan idea kurang menepati
    tugasan.

Pencapaian Tahap Minimum
( 1 idea )
01 - 05
a. Menggunakan ayat yang tidak 
    gramatis berdasarkan bahan 
    rangsangan / tugasan.
b. Penggunaan kata dan kosa kata 
    yang terhad / tidak  sesuai dengan 
    bahan rangsangan / tugasan.
c. Tidak menguasai ejaan dan tanda 
    baca.
d. Pengolahan idea kurang / tidak 
    menepati  tugasan.